Läs Daniel Söderbergs öppna brev

“Efter fyra säsonger i Sandviken – som jag kommit att älska – är min tid slut.

Jag vet inte hur jag ska kunna formulera den tacksamhet och stolthet jag känner över att ha fått vara en del av föreningen och bära den rödvita, alldeles perfekta tröjan, i över 100 matcher.

Det har varit mitt livs hedersuppdrag och jag har tagit mig an det med all min kraft.
I gengäld har jag fått känna en kärlek och uppskattning jag aldrig upplevt tidigare i en klubb.

Med det medföljer ett ansvar att bära den rödvita tröjan och på senare tid har tanken på ett miljöombyte lockat alltmer. Jag vill helt enkelt ta tillvara på möjligheterna fotbollen ger mig till att få upptäcka, och i det här fallet leder det mig till Norge.

Jag behöver rikta ett särskilt tack till alla supportrar. Som tog er till Umeå när vi säkrade kontraktet, som tog er till Landskrona för premiären i Superettan, som tog över Kanaplan när vi skulle säkra seriesegern och som var på Ullevi för kvalreturen. Ni har gjort Jernvallen till en magisk plats trots sina brister.

Och till alla spelare: det har varit en ära att få dela buss, matchställ och känslor med er.

Och till ledarna, med Eldar i spetsen, jag vill tacka er för det förtroende ni gett mig.

Jag behöver också rikta ett särskilt omnämnande till några som har haft en betydande roll under min tid i föreningen: min vän tillika kommunikatören Erik vars hjärta och passion för SIF har spillt över på mig. Till Eldar för det ledarskap han visat. Till Peter för att ha tagit mig till föreningen, behållit mig och för att nu lyssna på mig.

Jag lämnar med ryggen någorlunda rak. Från Ettan till Norrlands nummer ett. Torvalla blev Olympia. Himmelen gick från blå till knallröd. Det har varit mitt livs mest ärofyllda uppdrag och jag kommer att minnas varenda stund med så mycket värme, kärlek och stolthet.

Jag har försökt att välja ord med omsorg. Ingenting skrivs i slentrian.
Men det som återstår är att rikta det allra djupaste, varmaste tack till alla som jag stött på under tiden i Sandviken och jag önskar er det största lycka till.”

Lär känna Christian Wagner och Viggo van der Laan i den senaste upplagan av Frågelådan - i samarbete med PTgymmet.
De senaste resultaten för våra äldre ungdomslag.
Vi kan stolt meddela att Selma Engberg Björkman och Vilde Sæterbø tar plats bland 136 fotbollsspelande tjejer från hela landet som tagits ut till årets riksläger.

Älskad av vissa. Avskydd av andra. Få tröjor har väckt så starka känslor som de grå från försäsongen 2025. Oavsett vilken sida du stod på […]

Herrarna tog tre mycket viktiga poäng när laget besegrade GIF Sundsvall med 3–0 på bortaplan under lördagen. Segern kom i ett läge där klubben haft en turbulent vecka bakom sig,
Sandvikens IF spelade 0–0 hemma mot Jitex i Elitettans åttonde omgång. Resultatet innebar inte bara säsongens första hållna nolla utan också lagets andra poäng i årets seriespel.